Strategia Lean
Strategia Lean
Strategia Lean eliminuje patologie biznesowe buduje świadomość i zaangażowanie, co bezpośrednio przekłada się na efektywność. Pozwala pracownikom określić jak chcą pracować. Eliminuje silosy.
Bierząca praca polega na świadomym realizowaniu kontekstu biznesowego, zgłaszaniu problemów/marnotrawstw i ich rozwiązywaniu tu i teraz na tyle ile to możliwe.
Kontekst biznesowy:
Misja - w co wierzymy
Wizja - co chcemy osiągnąć
Wartości - czym kierujemy się w żeby wspierać Misje i Wizje
Cele strategiczne - Kierunek strategiczny, KPI, cel strategiczny, SMART, GEPD,
Kierunek:
Odpowiada na pytanie jak pracować aby zrealizować kontekst biznesowy.
Kluczowe jest oddanie kreowania kierunku pracownikom. Budujemy poczucie przynależności.
Zaangażowanie pracowników likwiduje silosy horyzontalne(pomiędzy zarządem i menedżerami a pracownikami i ich przełożonymi)
Nadają pracownicy, ponieważ Oni wiedza jak wyglądają procesy i to jak chcą z nimi pracować aby być szczęśliwym ale i efektywnym, co bezpośrednio przekłada się na satysfakcję z pracy i odpowiedzialność za kierunek kontekstu biznesowego.
Ludzie (satysfakcja i zaangażowanie), perspektywa pracownika
Efektywność (jak procesy pomogą pokonać konkurencję), perspektywa klienta
Wzrost (eliminacja marnotrawstw) perspektywa firmy
Konsensus:
Mapowanie obecnych procesów, określenie punktu startowego w zmianie(status qou), fakty zamiast opinii, wartość dodana vs marnotrawstwo, 100% ludzi zgadza sie z faktami ponieważ jest odpowiedzialna za ich ustalenie, zmierzenie. Budowanie odpowiedzialności za satysfakcje klienta.
Określenie perspektywy klienta czego potrzebuje i jak chce mieć to dostarczone co jest dla niego wartością. Za co nas poleci.
Mapa procesów, portfolio, wartości procesu, poziom jego efektywności(% wartości dodanej)
Marnotrawstwo
Mierzenie procesów, podział na elementy, identyfikacja"w czym leży problem", rozwiązanie, implementacja, konsekwencja i dalsza optymalizacja, bliskość procesów, wartość dodana powinna być większa niż koszt marnotrawstwa. Procesy w pełnym zakresie mierzą/analizują ludzie którzy je obsługują, nastąpi wzrost świadomość roli którą odgrywa każdy pracownik.
Gemba - bliskość procesów
Leadership 734
Zarządzanie - planowanie, zatrudnianie, budżetowanie, mierzenie, rozwiązywanie problemów(codzienna praca). Zespół procesów które sprawiają że firma działa sprawnie i przewidywalnie.
Przywództwo - podłączanie ludzi do Strategii, empatia, adaptacja, pasja, zaufanie, szacunek, autentyczność, wspólnota działania w zespole, nie wie wszystkiego, przyznaje się do błędów. Prowadzenie firmy do przyszłości, wykorzystanie nadarzających sie szans, wybieranie najlepszych.
Ego - świadome daje siłę, napęd, pomysły odwagę
Oczekiwania wobec lidera:
- wysokie standardy moralne
- otwartość na pomysły i inicjatywy pracowników
- częsta i otwarta komunikacja
- szanuje innych
- zapewnia przestrzeń do błędów i nauki
- stwarza warunki do otwartego mówienia o problemach i wspiera ich rozwiazanie
- buduje poczucie przynależności do organizacji
- bada poziom satysfakcji i pochyla sie nad nim i problemami potrzebami
Piąty poziom przywództwa - połączenie siły, determinacji, pewności siebie, pokory i skromności.
7 kroków kaskadowania i komunikacji Strategii - wspólne cele
3 elementy zarządzania wizualnego - świadomość
4 kroki budowania i rozwoju zespołów - zaangażowanie
Kaskadowanie
Ma na celu doprowadzenie do sytuacji gdzie wszyscy pracownicy mają wspólne cele
1. Cele strategiczne i kierunek dla procesów
2. Proces - narysowanie procesu end-to-end do kaskadowania(6-7 etapów)
3. Wspólne cele - jakie są wspólne cele wspierające kierunek i kontekst biznesowy(do 3), z uwzgędnieniem potrzeb klienta
4. Krytyczne czynniki sukcesu - co jest najważniejsze do realizacji celów(do 30)
5. KPI - wskaźniki dla każdego z krytycznych czynników sukcesu
6. Cele indywidualne - cele dla poszczególnych elementów procesu
7. Komunikacja - budowanie świadomego i efektywnego zespołu, 5R(kierunek, ramy, role, reguły, relacje)
4 kroki budowania i rozwoju zespołów
Zaangażowanie przez nadanie ról i dzielenie się odpowiedzialnością. Warunek docelowy - każdy jest zaangażowany w realizacje kontekstu biznesowego zgodnie z rolą. Istotne jest doprecyzowanie ról. Wszyscy maja wspólne cele, nikt nie musi sie domyślać, każdy jest zaangażowany w realizacje kontekstu biznesowego zgodnie ze swoją rolą.
Rola w firmie - wspiera kontekst biznesowy,
Rola w procesie - rola merytoryczna w realizacji wspólnych celów oraz indywidualnych, realizuje krytyczne czynniki sukcesu
Matryca kompetencji stan 0-> stan docelowy.
Zdefiniowana dla każdego rodzaju ról, dla każdego zespołu, graficzne przedstawienie wymaganych umiejętności. Podzielona na merytoryczną, ekspercką, cross-funkcjonalną, lean. Graficznie stan 0 i docelowy umiejętności, obciążenie i zastepstwa. Wskaźnik, % pokrycie matrycy kompetencji. Powinna być w formie plakatu.
Rozwój ludzi i zespołów - Zestaw treningów, zadań, ćwiczeń, szkoleń rozwalajacy pokryć matryce w zakładanym zakresie i czasie. Idealnie gdyby pracownicy sami organizowali szkolenia dla innych i byli za to nagradzani. Znaleźć czas kiedy pracy jest mniej aby była przestrzeń na szkolenia wewnętrzne.
3 Świadomość
Elementy zarządzania wizualnego maja na celu realizację: cel>wynik>problem>pomysł. Pozwalają na bierząco reagować na problemy.
Tablica jak nam idzie, jakie są cele
Tablica procesów, czy pracujemy zgodnie ze standardem
Tablica lidera, czy stosuje standardy zarzadzania
Tablica 5R
Matryca kompetencji
Tablica priorytetów
Tablica problemów
Tablica refleksji
Tablica kontekstu biznesowego
Tablica cel>wynik>kaizen - podsumowanie tygodnia
Wizualni liderzy
Lider cyklicznie(co tydzień) przeprowadza konsensus stausu quo
Lider cyklicznie obserwuje proces
Lider regularnie rozwiązuje problemy - zapewnia warunki
Lider cyklicznie przeprowadza dialog mentor-uczeń, zachęcenie do szukania problemów i rozwiązań, danie przestrzeni
Lider cyklicznie przeprowadza refleksje z zespołem
Wielka piątka patologii
Silosy, my i oni
Dlaczego przychodzisz do pracy , satysfakcja, NPS
Fakty nie opinie, mierzenie procesów
Ego Menedżerów
Doskonalenie przeszkadza biznesowi - brak konsekwencji po wdrożeniu zmian, optymalizacji, szkoleniu, brak podtrzymania aktywności, wracamy do starego i nawyków, "nie ma czasu taczki załadować :)", doskonalenie tu i teraz nie kiedys jak bedzie czas
Strategia lean to ciągłe doskonalenie.
Komentarze
Prześlij komentarz