Strategia Lean

 Strategia Lean

Strategia Lean eliminuje patologie biznesowe buduje świadomość i zaangażowanie, co bezpośrednio przekłada się na efektywność. Pozwala pracownikom określić jak chcą pracować. Eliminuje silosy.

Bierząca praca polega na świadomym realizowaniu kontekstu biznesowego,  zgłaszaniu problemów/marnotrawstw i ich rozwiązywaniu tu i teraz na tyle ile to możliwe.


Kontekst biznesowy:

Misja - w co wierzymy

Wizja - co chcemy osiągnąć

Wartości - czym kierujemy się w żeby wspierać Misje i Wizje

Cele strategiczne - Kierunek strategiczny, KPI, cel strategiczny, SMART, GEPD, 


Kierunek:

Odpowiada na pytanie jak pracować aby zrealizować kontekst biznesowy.

Kluczowe jest oddanie kreowania kierunku pracownikom. Budujemy poczucie przynależności.

Zaangażowanie pracowników likwiduje silosy horyzontalne(pomiędzy zarządem i menedżerami a pracownikami i ich przełożonymi)

Nadają pracownicy, ponieważ Oni wiedza jak wyglądają procesy i to jak chcą z nimi pracować aby być szczęśliwym ale i efektywnym, co bezpośrednio przekłada się na satysfakcję z pracy i odpowiedzialność za kierunek kontekstu biznesowego.

Ludzie (satysfakcja i zaangażowanie), perspektywa pracownika

Efektywność (jak procesy pomogą pokonać konkurencję), perspektywa klienta

Wzrost (eliminacja marnotrawstw) perspektywa firmy


Konsensus:

Mapowanie obecnych procesów, określenie punktu startowego w zmianie(status qou), fakty zamiast opinii, wartość dodana vs marnotrawstwo, 100% ludzi zgadza sie z faktami ponieważ jest odpowiedzialna za ich ustalenie, zmierzenie. Budowanie odpowiedzialności za satysfakcje klienta.

Określenie perspektywy klienta czego potrzebuje i jak chce mieć to dostarczone co jest dla niego wartością. Za co nas poleci.

Mapa procesów, portfolio, wartości procesu, poziom jego efektywności(% wartości dodanej)

Marnotrawstwo

Mierzenie procesów, podział na elementy, identyfikacja"w czym leży problem", rozwiązanie, implementacja, konsekwencja i dalsza optymalizacja, bliskość procesów, wartość dodana powinna być większa niż koszt marnotrawstwa. Procesy w pełnym zakresie mierzą/analizują ludzie którzy je obsługują, nastąpi wzrost świadomość roli którą odgrywa każdy pracownik.

Gemba - bliskość procesów


Leadership 734

Zarządzanie - planowanie, zatrudnianie, budżetowanie, mierzenie, rozwiązywanie problemów(codzienna praca). Zespół procesów które sprawiają że firma działa sprawnie i przewidywalnie.

Przywództwo - podłączanie ludzi do Strategii, empatia, adaptacja, pasja, zaufanie, szacunek, autentyczność, wspólnota działania w zespole, nie wie wszystkiego, przyznaje się do błędów. Prowadzenie firmy do przyszłości, wykorzystanie nadarzających sie szans, wybieranie najlepszych.

Ego - świadome daje siłę, napęd, pomysły odwagę

Oczekiwania wobec lidera:

  • wysokie standardy moralne
  • otwartość na pomysły i inicjatywy pracowników
  • częsta i otwarta komunikacja
  • szanuje innych
  • zapewnia przestrzeń do błędów i nauki
  • stwarza warunki do otwartego mówienia o problemach i wspiera ich rozwiazanie
  • buduje poczucie przynależności do organizacji
  • bada poziom satysfakcji i pochyla sie nad nim i problemami potrzebami
Zachęca do podważania status quo i pytania "dlaczego"
Dba o kulturę dyscypliny
Sprawiedliwy, opiera się na faktach
Inspiruje do działania
Nie akceptuje wymówek od wyników
Determinuje do wygrywania
Adaptacja

Lider:
Zdolny wykonawca - zdolność, wiedza, dobra organizacja pracy, głodny wiedzy
Cenny członek zespołu - wkład i zdolność pomaga osiągać cele zespołu
Kompetentny Menedżer - organizuje ludzi i zasoby do realizacji celów
Skuteczny przywódca - wydobywa zaangażowanie i realizuje Wizje
Lider 5 poziomu - buduje trwałą potęgę dzięki połączeniu skromności z siłą i determinacja
90% czasu w procesach
Prowadzi boardmeetingi, buduje przestrzeń na eksperymenty, o2o, weekly(osiągnięcia + czego się nauczyliśmy), montly, uczy ludzi jak maja sie uczyć.
Odpowiedzialny społecznie za pracowników

Codzienność tygodnia:
przywitaj sie, nie udawaj że wiesz wszystko, szacunek, nie mów źle o firmie, rób to co mówisz
zaufanie, doceniaj szczerość i otwartość, podziękuj za tydzień.

Piąty poziom przywództwa - połączenie siły, determinacji, pewności siebie, pokory i skromności.

7 kroków kaskadowania i komunikacji Strategii - wspólne cele

3 elementy zarządzania wizualnego - świadomość

4 kroki budowania i rozwoju zespołów - zaangażowanie


Kaskadowanie

Ma na celu doprowadzenie do sytuacji gdzie wszyscy pracownicy mają wspólne cele

1. Cele strategiczne i kierunek dla procesów

2. Proces - narysowanie procesu end-to-end do kaskadowania(6-7 etapów)

3. Wspólne cele - jakie są wspólne cele wspierające kierunek i kontekst biznesowy(do 3), z uwzgędnieniem potrzeb klienta

4. Krytyczne czynniki sukcesu - co jest najważniejsze do realizacji celów(do 30)

5. KPI - wskaźniki dla każdego z krytycznych czynników sukcesu

6. Cele indywidualne - cele dla poszczególnych elementów procesu

7. Komunikacja - budowanie świadomego i efektywnego zespołu, 5R(kierunek, ramy, role, reguły, relacje)


4 kroki budowania i rozwoju zespołów

Zaangażowanie przez nadanie ról i dzielenie się odpowiedzialnością. Warunek docelowy - każdy jest zaangażowany w realizacje kontekstu biznesowego zgodnie z rolą. Istotne jest doprecyzowanie ról. Wszyscy maja wspólne cele, nikt nie musi sie domyślać, każdy jest zaangażowany w realizacje kontekstu biznesowego zgodnie ze swoją rolą.

Rola w firmie - wspiera kontekst biznesowy, 

Rola w procesie - rola merytoryczna w realizacji wspólnych celów oraz indywidualnych, realizuje krytyczne czynniki sukcesu

Matryca kompetencji stan 0-> stan docelowy.

Zdefiniowana dla każdego rodzaju ról, dla każdego zespołu, graficzne przedstawienie wymaganych umiejętności. Podzielona na merytoryczną, ekspercką, cross-funkcjonalną, lean. Graficznie stan 0 i docelowy umiejętności, obciążenie i zastepstwa. Wskaźnik, % pokrycie matrycy kompetencji. Powinna być w formie plakatu.

Rozwój ludzi i zespołów - Zestaw treningów, zadań, ćwiczeń, szkoleń rozwalajacy pokryć matryce w zakładanym zakresie i czasie. Idealnie gdyby pracownicy sami organizowali szkolenia dla innych i byli za to nagradzani. Znaleźć czas kiedy pracy jest mniej aby była przestrzeń na szkolenia wewnętrzne.

3 Świadomość 

Elementy zarządzania wizualnego maja na celu realizację: cel>wynik>problem>pomysł. Pozwalają na bierząco reagować na problemy.

Tablica jak nam idzie, jakie są cele

Tablica procesów, czy pracujemy zgodnie ze standardem

Tablica lidera, czy stosuje standardy zarzadzania

Tablica 5R

Matryca kompetencji

Tablica priorytetów

Tablica problemów

Tablica refleksji

Tablica kontekstu biznesowego

Tablica cel>wynik>kaizen - podsumowanie tygodnia


Wizualni liderzy

Lider cyklicznie(co tydzień) przeprowadza konsensus stausu quo

Lider cyklicznie obserwuje proces

Lider regularnie rozwiązuje problemy - zapewnia warunki

Lider cyklicznie przeprowadza dialog mentor-uczeń, zachęcenie do szukania problemów i rozwiązań, danie przestrzeni

Lider cyklicznie przeprowadza refleksje z zespołem






Wielka piątka patologii

Silosy, my i oni

Dlaczego przychodzisz do pracy , satysfakcja, NPS

Fakty nie opinie, mierzenie procesów

Ego Menedżerów

Doskonalenie przeszkadza biznesowi - brak konsekwencji po wdrożeniu zmian, optymalizacji, szkoleniu, brak podtrzymania aktywności, wracamy do starego i nawyków, "nie ma czasu taczki załadować :)", doskonalenie tu i teraz nie kiedys jak bedzie czas


Strategia lean to ciągłe doskonalenie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wstęp